Mesyuarat Majlis Getah Asli Pertama

Pada 10 Januari 1978, mesyuarat yang pertama Majlis Getah Asli Antarabangsa diadakan di Ballroom, Hotel Equatorial dan dibuka dengan rasminya oleh Menteri Perusahaan Utama, Datuk Amar Haji Abdul Taib bin Mahmud. Mesyuarat ini menandakan pelancaran secara rasmi Perjanjian Getah Asli Antarabangsa mengenai stabilisasi harga yang ditandatangani di Jakarta dalam bulan November 1976 dan kemudiannya disahkan oleh negara-negara anggota Persatuan Negara-negara Pengeluar Getah Asli (Association of Natural Rubber Producing Countries-ANRPC) iaitu Indonesia, Malaysia, Singapura, Sri Lanka dan Thailand. Persetujuan ini adalah hasil daripada usaha keras yang bertahun-tahun dan pertimbangan yang teliti oleh negara-negara pengeluar getah asli untuk merancang satu skim yang dapat menghadapi secara berkesan turun-naik harga yang telah sekian lama melanda industri getah asli. Perjanjian itu juga adalah untuk mencapai stabilisasi harga pada tahap-tahap yang tidak merugikan pengeluar-pengeluar getah dan pada waktu yang sama dapat diterima oleh pengguna-pengguna.

persidangan pertama getah asli

Perjanjian yang ditandatangani dalam bulan November 1976 itu juga dalam usahanya untuk menstabilisasi harga getah memutuskan untuk:
(1) memperuntukkan stok penimbal permulaan antarabangsa (initial international buffer stock) sebanyak 100,000 tan; dan
(2) Skim rasionalisasi pembekalan yang komplimenteri (complementary supply rasionalisation scheme) untuk mengawal pemasaran getah asli dengan lebih dahulu menentukan kuota eksport bagi semua negara anggota.

Memandangkan kepada cabaran-cabaran yang hebat daripada industri getah tiruan dan juga realiti yang terpaksa dihadapi oleh industri getah asli, Menteri Perusahaan Utama Malaysia dalam ucapan perasmiannya menyarankan agar negara-negara pengeluar getah asli mengeksploitasi kemungkinan dan peluang-peluang untuk menstabilisasikan harga getah asli dan memastikan suasana pelaburan di dalam perkembangan industri getah asli. 
getah

Untuk mencapai maksud itu dalam jangka masa panjang beliau menyarankan beberapa pendekatan iaitu:
(1)persatuan pengeluar untuk mengawal bekalan; dan
(2) sistem stok penimbal (buffer stock system) dengan penyertaan secukupnya dari pengguna-pengguna.
Selain daripada perkara stabilisasi harga mesyuarat itu juga telah membincangkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk meninggikan mutu getah asli melalui penyelidikan dalam teknik torehan, kawalan mutu, kos pengeluaran dan sebagainya.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
 
Copyright © 2013. Berita Lama - All Rights Reserved